keskiviikko 24. kesäkuuta 2015

Kuuluuko possu lautaselle?

Moi~


Mä olen paljasjalkanen lihansyöjä, oon aina ollu ja tuun aina olemaankin. Tiedostan kyllä miten lihaa tuotetaan, tiedostan lihantuotannon ongelmat ja tiedän että syön joskus elänyttä olentoa kun tungen grillattua lehmää suuhuni. 
Mulle on kuitenkin ihan okei jos ja kun joku ei halua syödä lihaa syystä tai toisesta, ei mua millään tapaa haittaa jos joku kokee tekevänsä syntiä jos söisi kanan tai possun, ei mulla ole mitään vegaaneja vastaan.
Mua kuitenkin häiritsee se miten moni selittää päätöstään toimia näin. 

"Koska jos syön lihaa eläimet kärsii"

Joo onhan se kiistämätön totuus että syödessämme lihaa jonkun pikku possulin elämä on päättynyt, mutta jos emme syö sitä sen elämä on joka tapauksessa päättynyt, se vaan ei tule hyöty käyttöön ja sen possulin elämä on päättynyt turhaan. 

Moni vegaani jonka kanssa olen asiasta puhunut tai jonka juttuja oon jostain lukenut, tuntuu nostavan vegaanit lievästi muiden yläpuolelle leimaamalla itsensä paremmaksi ihmiseksi toimiessaan näin. No suoraan sanoen en tiiä onks sekään nyt niin paljoa parempi jättää se pihvi syömättä sillä verukkeella että sitten pikku possuleitten ei tarvitse kuolla. Karuahan se on, mutta jos murto-osa ihmisistä jättää possulit rauhaan, se ei poista lihatuotantoa, itse asiassa se ei lopulta muuta paljoa mitään, lähinnä vegaani saattaa itse tuntea itsensä paremmaksi ihmiseksi ja jää paitsi hyvistä ruuista, mutta oikeita ongelmiahan se ei ratkaise.

Sitä paitsi se vankina elänyt possuli ei edes tiedä paremmasta, miten se vois olla surullinen silloin siitä että sen elämä päättyy, ja sen ruumis päätyy jonkun lautaselle. Kuulostaa ihan kauheelta, kyl mä sen tiedän, mutta niin se vaan menee.

Samoin yksi vegaani tuttuni totesi että maailma ois niin paljon parempi paikka jos ihmisiä ei ois tai ei olis koskaan ollutkaan. Joo sekin on totta, mutta minkäs teet, me nyt satutaan olemaan täällä, eikä ihmiskuntaa ihan noin vaan poisteta. Jos kerta ihmiset on niin pahoja, niin miksei vegaanit sitten lahtaa päättömästi porukkaa pois päiviltä.

Samoin voidaan kritisoida myös kasvien syöntiä. Onhan kasvikin täysin elollinen olento siinä missä possulikin. Tekeekö se ettei se porkkana voi kattoa sua söpösti, tepastella söpösti ja olla rapsutettava, siitä jotenkjin vähemmän elollisen. Ei mun mielestä. Kasvit elää ja kasvaa ihan siinä missä eläimet ja ihmisetkin ja syödessäsi porkkanaa, perunaa, omenaa, banaania, mitä hyvänsä, niin syöt elollista olentoa ihan siinä missä possuleitakin syövät ihmiset syövät.

Noh ei siinä mitään, jatkakaa vaan vegaanina oloa jos sen oikeaksi koette, ei se mua haittaa, kuhan ette sokeasti nosta itseänne korokkeelle toiminnastanne, koska lopulta vegaanit ja lihan syöjät on kuitenkin samalla viivalla.

Enkä siis tällä todellakaan halunnut loukata ketään, arvostan vegaaneja ihmisinä siinä missä ketä tahansa muutakin, mutta välillä jotkut argumentit vaan puhuu itseään vastaan.




Kiitos olen puhunut~



Panda kuittaa~





2 kommenttia:

  1. truu
    yhyhy oon itekki pohtinu tätä samaa asiaa viimeset viikot
    miusta kumminkin on eettisesti oikein syödä, taisiis olla syömättä elukoita. Jos kukaan ei ostas, lihateollisuus kuolisi. Mutta voi valita myös eettisemmin tuotettua lihaa, joka nostattaa niitten arvoa? ok en tiiä

    Mie arvostan kasvissyöjii, ne jättää monia herkkuja syömättä aatteensa takia! Okei mie en paljoo tykkää liharuuista, ja voisin hyvin jättää sen takia lihansyönnin :'D (paitsi karjalan paisti ja meetvursti OON KIRROTTU on nam)


    VastaaPoista
  2. Lihansyönti itse kannatan juuri sen takia että eläin pääsee myöhemmin hyöty käyttöön. Esim. Hevonen joka on elänyt hyvän ja pitkän elämän.Pääsee hyötykäyttöön kun sen syö. Mutta jos sitä ei syötäisi se heitettäisiin aikavarmasti laiskuuttaan kaatopaikalle. Jolloin sen elämän kiertokulku ei pääty järkevästi.
    Olen fine kaiken lihansyönnin suhteen jopa koiran vaikka se on itselleni tärkeä perheen jäsen. Kuten lehmä on Intiassa pyhä ja he eivät voi ymmärtää sitä miksi Länsimaissa lehmä on yksi perus liha. Kunhan eläin ei missään kohtiin kärsi. Näissäkin asioissa pitäisi suosia Suomalaista tuotantoa, se on ehkä kalliimpaa mutta varmistaa hyvät oltavat eläimille.
    Syksy onkin ruokansa puolesta minulle suosikki aikaa. Molemmat vanhempani ja vanhempi-puoleni metsästävät jonka takia saa syödä vapaaneläimen lihaa joka on jotain taivaallista. Voin jopa sanoa että jos lihansyönnillä en tukisi suomalaista tuotantoa, söisin pelkkää riistaa.
    Kasvissyöjillä on todella kaunis aate takanaan. Kunnioitan sitä miten he pystyvät olemaan ilman ja sitä miten jaksavat muiden ihmisten kommentointia ruokavaliostaan. Ja todella harvoin esim. leirillä, kouluissa, sairaaloissa jne. tosissaan panostetaan kasvisruokaan.

    VastaaPoista