keskiviikko 30. joulukuuta 2015

Mitä conit mulle tarjoaa?


On kysymys joka ilmaantuu mieleeni aina aika ajoin, ihan siinä missä sekin, miksi hiivatissa en ole jo lakannut syömästä suklaata vaikka sitä alkaa olla taas huono olo ja naama kukkii ku viimestä päivää. Älkää luulkokaan että sitä sais aisoihin jollain meikkivoiteella, ei saa.

Mut siis ihan tosissaan, minkä takia sitä tulee yhä edelleen tapeltua conlipuista hengen lähdön uhallakin, vuodatettua verta ja kyyneliä cossien eteen ja jätettyä syömättä ja nukkumatta yhteensä noin kolmisen viikkoa vuodesta sen takia että cossi ei ole vieläkään valmis ja coniin on liian vähän aikaa?
Mikä on syy siihen että mä tuhlaan totta puhuen varmaan yli tonnin siihen että mä menen hengailemaan vähän hassut vaatteet päällä? Eikö totta että tässä ei ole mitään järkevää ideaa? Eikö totta että tästä katoaa se viimenenkin järjen hiven kun totean etten todellakaan tiedä miksi edes käyn coneissa? Juu, niin minustakin. C: Lopetetaan conit. (Ei lopeteta).



Sillon ku mä aloin käydä coneissa, musta niissä oli paljon enemmän kaikkea mitä nähdä, tehdä ja kokea. Alotetaan vaikka myyntipöytäsalista. Siis sitä krääsän määrää! Siis kuinka hiivatin paljon mäkin oon raahannut kotiin, kaikkea ihan random krääsää, avaimenperiä, koruja, killuttimia, pinssejä, sukkia, hattuja... Siis kaikkea mahollista mitä ikinä voi myyntipöydiltä löytää. Kaikki 13 vuotiaat otakut joitten vaatekaappi sisältää lähinnä Cupcake cultia, ja sateenkaariraidallisia ylipolvensukkia, sekä tuhat ja yksi erilaista korua, henkseliä, rusettia, kravattia, hattua ja linssittömiä laseja on niinku taivaassa myyntipöydillä. Sen kaiken ku pukee vielä joka päivä kouluun päälle ja värjätään hiukset vielä sateenkaareks tuomaan vähän lisä kontrastia ni ei muuta ku creme bruleet siihen päälle ja voilà kävelevä joulukuusi on valmis. Siis parasta aikaa nuoren elämässä, ihan oikeesti jokaisen pitäs elää kävelevä joulukuusi vaihe, kasvattaa itsetuntoa ihan pirusti. 
Mutta mitä tekee kohta 18 vuotia cosplayaaja? Mä olen ostanut jo kaikean mitä mä myyntipöydiltä voin ostaa. Siinä meni siis yksi syy mennä coniin, moikka moi~



No mites ohjelma sitte? Luennot, paneelit, työpajat, kisat...etc. No jooh..kyllähän ne kun vaan olis enemmän kiinnostavia luentoja, ja jos ei ois niin saamarin saamaton ja sais mentyä niille luennoille. Voi olla et oon vaan rajottunu tai kiinnostunu vääristä asioista, kun mulle ei luentoja juurikaan löydy. Anime luennot joilla käsitellään jtn kivaa sarjaa skippaan usein ihan siksi että mä olen nähnyt sen sarjan ja pääasiassa tälläsillä luennoilla kerrataan juoni, hahmot ja suosituimmat shipit. Toisin sanoen tuliko tällä luennolla mitään uutta? Ei. Tylsistyinkö ja nukahdinko? Joo.
Tottakai on myös hyviä anime luentoja, joista ihan mahtavia esimerkkejä on mm. Frostissa 2012 ollut Pokemon- Raiskaamassa lapsuuttasi vuodesta 1996 ja Yukiconissa 2015 ollut Haikyuu luento. Ensin mainittu on paras luento jolla oon ikinä ollu, se toi monta semmosta juttua joista en tienny, oli ihan hulvattoman hauska ja rakennettu hyvin ja selkeästi.

Cosplay luennot on usein anime luentoja parempia, mutta niissäkin alkaa aiheet kiertää tai sitten ne on aina jonkun amv kisan päällä jolloin jää menemättä...

Paneeleista en oo itseasiassa ollut kuuntelemassa vielä yhtäkään erityisen hyvää. MOnesti panelistit saattaa heittää jtn inside läppää keskenään jota ulkopuolinen kuuntelija ei tajua, tai sitten muuten vaan alkavat väitellä tai puhua toistensa päälle ja kuulija kyllästyy, vaikka aihe itsessään kiinnostaisikin. Liian monta kokkia, ei tule hyvää soppaa. 

Työpajoista mulla ei ole mitään sanottavaa sikäli kun en ole yhdessäkään ikinä ollut. Yhtäkään oikeesti inspaavaa työpajaa ei oo tullu niihin coneihin missä mä olen käynyt. 



Entäs ne kisat? Cossi kisat, amv kisat? Amv kisat on kyllä edelleen mun pakko-nähdä-joka-conissa listalla. Siitä jännä kyllä ettei oo varmaan yhtäkään amv kisaa johon en olis nukahtanu... :_D Rakkaus kategorian nukun aina ja siis en vaan voi sille mitään, siinä vaiheessa alkaa aina ramasta ja romanttisis videis on yleensä suht rauhallinen musiikki, niin silmäluomet ei vaan voi vastustaa maan vetovoimaa. ^^'

Sen sijaan tänä vuonna skippasin sekä Yukin, että Desun cosplay kisat. Edelleen ihmiset tekee hienoja cosseja, mutta pääasiassa hahmot joita kisoissa näkee on jostain mulle tuntemattomista peleistä tai animeista, joten ei kiinnosta niin paljoa. Jos kaikille jaettas semmoset lehtiset joissa olis jokaisesta kilpailevasta puvusta miten se on tehty ja mistä materiaaleista yms niin kisatkin olis paljon mielenkiintosempia. Mutta nyt sä vaan yrität tihrustaa kaukaa että mikäs se siellä lavalla edes on ja kun et edes tunne hahmoa niin ei siinä ole oikein mieltä. Sekin olis jo plussaa jos kaikista näytettäs ensin kuva siitä hahmosta, sitten sais vähän jotain näkymää siihenkin että kuinka yksityiskohtasesti puku on tehty ja pienempiäkin juttuja saattais huomata puvusta helpommin, se ei menis ohi vaan semmosena "Ai sil on punanen mekko, ok" ja jos kaikista näytettäs lähdekuva niin ei edes haittais jossei tietäs hahmoa entuudestaan. 

Toinen mikä nyppii on se että yhessä conissa saattaa olla käytännössä 4 cossi kisaa. Esityskilpailu, pukukilpailu kokeneille, pukukilpailu alottelijoille ja hall cosplay. Sitten kun sä kattelet nää kaikki tai vähintään noi 3 puku kilpailua putkeen, niin muistatko sä siitä kilpailuryppäästä enää mitään sen jälkeen? En. Puuduttaako, tylsistyttääkö, väsyttääkö, unettaako noin 30 ihan random hahmoketta joita et edes kunnolla näe, ja joiden tihrustamiseen olet juuri käyttänyt pari tuntia? Juu kieltämättä.

Pitäs varmaan alkaa itse kisaamaan, jos haluun saada kisoista vielä jotain erityistä irti. Mut en tiiä uskallanko, en tiiä riitänkö, en tiiä...



En varmasti oo ainoo jolle syy coniin menemiseen on kavereitten näkeminen ja cossaaminen. Kavereitten näkeminenkin on kyllä vähän semmonen juttu, että kun ne joitten kans oikeesti hengaan on niitä joita nään koulussa ja vapaa ajalla muutekin vaan. Uusia ihmisiä näkee aina ja niittenkin kanssa hengaa, mutta suurimmaksi osaksi se on sitä että sanot jollekin twitter tutulle moin ja sit lähetään eri suuntiin. Toisin sanoen miks mä maksan vitusti liikaa rahaa siitä et pääsen hengaa samojen kavereitten kans joiden kans oon muutenki.

Oikeesti ihan oikeet syyt mun conittamiseen on nimenomaan cosplay. Se että ite pääsen näyttämään muille taitoni. Joku saattaa pitää mua itserakkaana, varmaan oonkin, mutta paras fiilis ikinä on ku joku tulee kehumaan pukua, sanomaan söpöks ja pyytää kuvaa. Se on nimittäin se ainoo palkinto mitä rivicossaaja saa. Toki sekin että jos satut pääsemään hall cosplayhin, mutta mä en sitten laske sua enää rivicossaajaks, koska oot kävässyt kisaamassa. 



Toinen oikeesti konkreettinen syy on taidekuja. Se että oon ostanu myyntipöydiltä jo kaiken, ei rahan menoa estä. Taidekujaa pidin viel puoltoista vuotta sitte ihan turhana asiana. Sitten tänä kuluneenä vuonna mä jotenkin ehkä valaistuin ja totesin taidekujan parhaaks jutuks ikinä. Must on ihanaa et voin ostaa jotain tosi nättiä ja ne rahat menee oikeesti sille joka sen on tehny, ei jollekin isolle firmalle. Oikeesti taidekuja on cossiryhmän ohella se mitä oikeesti odotan Yukiltaki. :'D 



Mikä on teijän syy mennä coniin? Mitä conit teille antaa?~






Panda kuittaa~~ 





4 kommenttia:

  1. Mulla on niin sama mielipide cossikisoista! Varmaan kisaajille ihan kivaa, mutta yleisöstä on tylsä tihrustella hahmoja joita ei tunne... :'D Amv-kisoissa on vähän sama jos ei tunne sarjoja joista videot on tehty, mutta niissä on myös kivaa se että yllättäen saattaa tulla oma suosikkisarja. :D

    Mut mulle coneissa tärkeintä on juurikin kavereiden näkeminen (joita ei ehkä muualla näe), cossaaminen ja mielenkiintoiset ohjelmat. ^^

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Toi pointti amv kisoista on kyl kans hyvin hyvä, välillä kans puuduttaa ku siel on samasta sarjasta sen kymmenen videota, jotka kaikki on vielä lähes samanlaisia :'D (eiainakaanmikäänsnk)

      Poista
  2. Valehtelematta parasta cossaamisesta on ehkä se, kun joku tulee pyytämään kuvaa ja/tai halaamaan. Silloin tuntee onnistuneensa jossakin.

    VastaaPoista